Monday, April 2, 2012

B van Bloemist, G van Gesorteerd


B van Bloemist, G van Gesorteerd, W van Wijkbarometer

Gesprek en beelden: Mark Wiechmann, Seulki Choi (designLAB)

Bloemenhandel Hoograven is een familiebedrijf dat 65 jaar bestaat. Het wordt momenteel gerund door John die er samen met zijn zoon zes dagen per week staat. De kiosk meet ongeveer drie bij drie meter en staat naast de Oranjebrug langs de weg. Naast de kraam staan tafels met bloemen uitgestald. Wanneer er grote aanvragen zijn voor bijvoorbeeld bruiloften worden buiten extra tafels uitgeklapt.

Het gereedschap dat gebruikt wordt, is overal te koop: een keukenmes, een bloemenschaar.

De bloemen worden ingekocht bij bloemenveiling Flora Holland in Aalsmeer. Het afval wordt door de gemeente opgehaald. John vertelt dat er geen vergunningen meer worden uitgegeven door de gemeente, waardoor je steeds minder kiosk in het straatbeeld ziet.

Auto's stoppen langs de weg om bloemen te kopen. Auto's minderen vaart en groeten. Passerende mensen groeten elkaar bij naam. John kent veel klanten bij naam. Hij weet ongeveer "wat de buurt koopt" en stelt zijn bloemen daar op af.

De persoonlijke "touch" van de zaak komt tot uiting in het persoonlijk maken van de boeketten.

" Wanneer de klant blij is ben ik tevreden, ook al is het niet mijn smaak."

Het werk verreist veel kennis van kleur, structuur, vorm en het combineren hiervan. Voor een bruidsboeket kijk je bijvoorbeeld naar wat er gedragen wordt.

John doet alles op gevoel omdat hij het sinds kinds af aan doet – en zo leert hij het ook zijn zoon.

In mei te zien in de korte Know How Show How documentaire!
Kijk in mei op www.utrechtmanifest.nl voor tijden en locatie van de vertoningen.






No comments:

Post a Comment